Avbokningsvillkor Ljugarns semesterby Allmänna villkor för boende på boendeanläggningar; Havsängen. Gotland Promotion AB i samarbete med Ljugarn Resort AB. Dessa allmänna villkor gäller mellan Gotland Promotion AB (GPAB), och för Dig som själv eller genom annan träffar avtal med GPAB enligt vad som angetts i bekräftelsen.
Vem är ansvarig? Ansvarig förmedlare är Gotland Promotion AB, Box 1234,SE-621 23 Visby. Tel: 0771-223350 Org.nr: 556496-2214. Bokningsstället är skyldigt att se till att Du får ta del av dessa vid bokningen, att Du får nödvändiga färdhandlingar och att Du informeras om alla väsentliga förändringar som rör Din bokning. Om produkterna bokas hos återförsäljare är det återförsäljarens skyldighet att se till att arrangörens villkor och betalningsrutiner efterföljs av dennes kund. När blir min bokning bindande? Bokningen gäller för såväl GPAB som för Dig så snart GPAB bekräftat bokningen och Du inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift (eller hela summan för bokningen). Vad, när och till vem skall jag betala? Du skall betala publicerat pris för bokningen plus eller minus sådana ändringar av skatter och transportkostnader som inträffat efter programmets tryckning. Tidpunkt och mottagare av betalning framgår av Särskilda Villkor. Vad händer om jag inte betalar i tid? GPAB skickar ingen betalningspåminnelse på obetald anmälningsavgift. Bokningen avbokas om inte anmälningsavgiften är GPAB tillhanda senast det förfallodatum som står på bekräftelsen. Har Du betalt anmälningsavgiften skickas EN påminnelse på slutlikviden. Bokningen avbokas om inte slutlikviden är GPAB tillhanda senast det datum som står på påminnelsen. Om Du inte betalar i tid betraktas detta som en avbokning, varvid reglerna om avbokning gäller. Vad gäller om jag vill avboka? Du kan avboka muntligen eller skriftligen till callcenter på tel: 0771-223350 eller e-post: paketresor@gotlandpromotion.se. Notera att din avbokning inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från GPAB. Om andra avbokningsmöjligheter finns, framgår detta av Särskilda Villkor nedan. Vid avbokning gäller avgifter enligt Särskilda Villkor. OBS! Ändring av ankomst eller avresedag räknas som avbokning. Vad gäller om jag bara vill ändra på något? Om möjlighet finns att ändra på delar av bokningen framgår kostnaden för detta av Särskilda Villkor. OBS! Ändring av ankomst eller avresedag räknas som avbokning. Men om det händer mig något? Du kan skydda Dig mot avbokningskostnader genom att köpa ett avbeställningsskydd. Prisuppgift se under Särskilda Villkor. Med avbeställningsskydd kan Du avboka fram till 24 h innan avresa utan annan avgift än en expeditionsavgift på 5 % av bokningens pris, dock högst 200 kr om följande inträffar (vid senare avbokning utgår full avgift). Avgiften för avbeställningsskydd, ändringsavgift samt serviceavgift återbetalas ej. Avbeställningsskyddet gäller om följande inträffar: • Dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art, som drabbat Dig själv, maka/make, sambo, Dina eller deras föräldrar, barn, syskon eller medresenär. • Inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret. • Det inträffar någon annan allvarlig händelse utanför Din kontroll, t.ex. omfattande eldsvåda eller översvämning i Din bostad, som medför att det inte är rimligt att begära att Du skall stå fast vid Din bokning. Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyg som inkommer senare än 7 dagar efter avbeställningsdatum beaktas ej. Vad händer om något går snett? Om hela eller delar av Din bokning inte kan levereras enligt bokningsbekräftelsen och om inget ersättningsarrangemang kan ordnas, vars skillnader mot det Du bokade är så små att det saknar betydelse för Dig t.ex. hotell eller stuga i samma klass så har Du rätt att avboka. Du får då tillbaka allt det Du betalat, med avdrag för värdet av de delar av bokningen, som Du ev. redan hunnit utnyttja. Om en transporttjänst eller evenemang som ingått i bokningen inställs på kort varsel, gäller att återbetalning sker endast för inställt evenemang/transporttjänst. Om Du har klagomål måste Du framföra dem till oss inom 3 dagar från ankomstdagen. Fel som uppstår under vistelsen skall rapporteras omedelbart. Detta görs i första hand till boendeanläggningen. Om Du underlåtit att söka rättelse under hyrestiden och därmed ej givit boendeanläggningen möjlighet att rätta till eventuella brister, kan Du inte i efterhand kräva ersättning. Om Du ändå inte är nöjd med kompensationen / ersättningen skall detta framföras skriftligen senast 60 dagar efter avresa. Vad händer om jag och arrangören inte kommer överens? Vänd Dig direkt till oss med eventuella klagomål. Om vi inte kommer överens kan Du vända Dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och representanter för researrangörer och konsumenter. Nämndens adress är: Box 174,101 23 Stockholm. Som arrangör är vi skyldiga att se till att: • Du får en skriftlig bekräftelse på Din bokning. • Du får handlingar och övriga uppgifter i god tid. • Du informeras om alla väsentliga förändringar, som rör Din bokning. • Du får disponera boendet från det klockslag som angivits på Din bokningsbekräftelse. • Om Du inte är nöjd med hela eller delar av bokningen så är det oss Du skall vända Dig till. Vi strävar alltid efter att anläggningarnas bilder och beskrivningar ska vara korrekta och aktuella. Vi kan dock inte garantera att så alltid är fallet, då leverantörerna av produkterna själva ansvarar för produktbeskrivningar och bilder, samt priser och tillgänglighet. GPAB kan därför inte hållas ansvarigt för eventuellt inkorrekt, vilseledande, felaktig eller utebliven produktinformation. Vi ansvarar inte för löften som produktägaren eller dennes kontaktperson kan ha gjort direkt till Dig utan vår vetskap och som vi inte känt till. (Om Du överenskommit om något som inte omfattas av arrangörens avtal, se till att Du får det skriftligt och undertecknat av ägare eller kontaktperson). Vad har jag för skyldigheter? • Du har skyldighet att själv kontrollera bokningsbekräftelsen så snart den erhålls. Eventuella felaktigheter måste påtalas omedelbart. Utfästelser gjorda av bokningspersonal som är av väsentlig betydelse för Dig skall vara noterade i färdhandlingarna för att kunna åberopas. • Du måste följa ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller för boendeanläggningen. Du ansvarar själv för alla skador, som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att Du eller någon annan i ditt sällskap varit vårdslös. Du får inte använda boendet till något annat än vad som avtalades vid bokningen (vanligtvis fritidsändamål) och Du får inte låta fler personer övernatta på boendet, än vad Du uppgav i bokningen. Alla personer skall uppges vid bokningstillfället, vi utgår från att max 1 barn under 2 år ej använder egen bädd om inget annat anges. • Om klagomål ang. störande uppträdande inkommer till uthyraren har han rätt att omedelbart vräka hyresgästen om rättelse ej sker omedelbart efter tillsägelse. Samma regler gäller också där det vistas för många personer än antalet som är tillåtet för objektet. Ni som gäst är skyldig att ersätta boendeanläggningen för kostnader som föranletts av det ovan nämnda. Återbetalning för återstående nätter sker endast för de nätter uthyraren kan hyra ut på nytt. • Om Du har något klagomål gällande objektet skall Du i första hand kontakta boendeanläggningen så att eventuella oklarheter kan lösas under Er vistelse. • Du skall vid bokningstillfället uppge om Du lider av någon typ av allergi så vi som förmedlare har möjlighet att hitta rätt objekt till Dig. OBS! Det står även i beskrivningen för objektet att husdjur/rökning inte är tillåtna. Vi kan ej garantera att det inte har varit något husdjur/rökning i objektet kort tid innan objektet tillträdes. • Vi reserverar oss för lagändringar och prisändringar som ligger utanför vår kontroll. Personuppgiftslagen Genom att betala samtycker Du till att personuppgifter får behandlas av GPAB. Syftet med detta är att möjliggöra sedvanlig gästadministration, att tillförsäkra att GPAB har tillgång till tillförlitlig persondokumentation i händelse av olycksfall, att uppfylla villkoren för avbeställningsskyddet samt att administrera och behandla eventuella skador. Uppgifterna kan också komma att användas för att informera om försäkrings- och betalningstjänster samt reserelaterade erbjudanden. Gästen kan även komma att kontaktas för marknadsundersökningar. Särskilda villkor Förmedlare och ansvarig paketarrangör: Gotland Promotion AB Minimumålder för bokning För att boka/ingå avtal med oss måste man vara 18 år. Vid boende i större sällskap skall minst två personer vara fyllda 18 år, om ingen högre åldersgräns anges på anläggningsinformationen. Legitimering sker vid ankomst. Uppfyllande av åldersgräns är ett krav för att få tillträde till boendet. Anmälningsavgifter och slutbetalning • För bokningar som bokas tidigare än 28 dagar före ankomst ska en anmälningsavgift (delbetalning) om 10% av bokningens pris vara GPAB tillhanda omgående från bokningstillfället. Utöver anmälningsavgift tillkommer eventuellt avbeställningsskydd, fakturaavgift samt serviceavgift. • För bokningar som bokas tidigare än 28 dagar före ankomst ska slutbetalning vara Gotland Promotion tillhanda 28 dagar före ankomst. • För bokningar som bokas senare än 28 dagar före ankomst ska slutbetalning vara GPAB tillhanda omgående. Betalning skall vara GPAB tillhanda senast vid den tidpunkt som framgår av bekräftelsen. Ni kommer i god tid att få ett mail som ger er möjlighet att göra slutbetalning. Vid bokning senare än 28 dagar före ankomst debiteras hela beloppet omgående. Avbeställningsskydd Kan endast tecknas vid bokningstillfället. Avbeställningsskyddet gäller för samtliga namngivna personer i bokningen. Avbeställningsskyddet gäller endast i samband med uppvisandet av läkarintyg. Om kunden väljer att utnyttja avbeställningsskyddet avbokas samtliga personer i bokningen. Ingen delåterbetalning kan ske om övriga väljer att utnyttja resan. 495 kr per bokning. Avbeställningskostnader Då avbeställningsskydd ej tecknats eller ej gäller. · 28 dagar eller fler före ankomst: 10% av bokningens pris · 27-12 dagar före ankomst: 25% av bokningens pris · 11-2 dagar före ankomst: 50% av bokningens pris · 1-0 dagar före ankomst: 100% av bokningens pris Avgifter för avbeställningsskydd, ändrings-,faktura- samt serviceavgift återbetalas ej. Avbeställningsregler vid särskilda erbjudanden Observera att särskilda ändrings- och avbokningsregler kan gälla för vissa priser och erbjudanden. Vänligen kontrollera prisuppgifterna noggrant innan du genomför din bokning. Se även den bokningsbekräftelse du får efter att du gjort din bokning för mer information angående ändrings- och avbokningsregler. Villkor för överlåtelse Överlåtelse av boende och arrangemang kan ske före avresedagen. Serviceavgift Vi tillämpar serviceavgift med 150 kr vid bokningar via call center 0771-223350. Ingen serviceavgift tas ut vid bokningar via Internet. Fakturaavgift Vid fakturabetalning tillämpar vi en avgift på 75 kr. Vid e-postfaktura tillämpar vi ingen avgift. Betalning mot faktura kan enbart ske vid bokning via callcenter på telefon 0771-22 33 50. Force Majeure För det fall resan inte kan genomföras på grund av ett hinder utanför arrangörens kontroll som arrangören inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit är arrangören fri från skadeståndsskyldighet eller andra påföljder. Detsamma gäller även om resans inställelse beror på någon som arrangören anlitat eller annan i tidigare led. Vi reserverar oss för lagändringar och prisändringar som ligger utanför vår kontroll. Direktbetalning Betalningsinformation • För bokningar som bokas tidigare än 28 dagar före ankomst ska en anmälningsavgift (delbetalning) om 10% av bokningens pris vara GPAB tillhanda omgående från bokningstillfället. Utöver anmälningsavgift tillkommer eventuellt avbeställningsskydd, fakturaavgift samt serviceavgift. • För bokningar som bokas tidigare än 28 dagar före ankomst ska slutbetalning vara Gotland Promotion tillhanda 28 dagar före ankomst. • För bokningar som bokas senare än 28 dagar före ankomst ska slutbetalning vara GPAB tillhanda omgående. Betalning skall vara GPAB tillhanda senast vid den tidpunkt som framgår av bekräftelsen. Ni kommer i god tid att få ett mail som ger er möjlighet att göra slutbetalning. Vid bokning senare än 28 dagar före ankomst debiteras hela beloppet omgående. När blir min bokning bindande? Bokningen gäller för såväl GPAB som för Dig så snart GPAB bekräftat bokningen och Du inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift (eller hela summan för bokningen). Vad, när och till vem skall jag betala? Du skall betala publicerat pris för bokningen plus eller minus sådana ändringar av skatter och transportkostnader som inträffat efter programmets tryckning. Tidpunkt och mottagare av betalning framgår av Särskilda Villkor.